Ak si chceš niečo kúpiť,
musíš si na to počkať.
Toto je veľmi ťažké pre ľudí v akomkoľvek veku. Táto schopnosť, oddialiť si potešenie, dokáže dokonca predpovedať, aké úspešné dieťa bude, keď vyrastie. Deti v tomto veku by sa mali učiť , že ak niečo skutočne chcú, musia si na to počkať a ušetriť peniaze.
Projekt finančnej gramotnosti na 1.stupni ZŠ Matice slovenskej 13, Prešov
Finančná gramotnosť je schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti. Národný štandard finančnej gramotnosti platný od 1.9.2014 dáva priestor na vytvorenie nových tém v rámci učebných osnov všeobecnovzdelávacích a odborných predmetov základných škôl v rámci finančného vzdelávania. Od októbra 2014 do januára 2015 sme realizovali na našej škole projekt finančnej gramotnosti s názvom Vianočná burza.
Zámerom projektu bolo prispieť k zvyšovaniu finančnej a spotrebiteľskej gramotnosti našich žiakov. Cieľovou skupinou projektu boli naši žiaci primárneho vzdelávania od prípravného ročníka po 4.ročník.
Vzdelávanie sa realizovalo:
1. stanovením cieľov
2. vytvorením časového harmonogramu projektu,
3. čiastkovými aktivitami
4. zostavením rozpočtu
5. vyhodnotením projektu
Ciele projektu:
a) rozvoj finančnej gramotnosti tak, aby žiak bol schopný plánovať a vytvoriť rozpočet, získavať zručnosti, vďaka ktorým vie, ako môže využiť svoje finančné zdroje
b)rozvoj životných zručností ako spolupráca, vytrvalosť, zodpovednosť a práca s informáciami tak, aby žiak poznal a využíval výhody spolupráce, uvedomil si svoju mieru zodpovednosti pri plnení spoločne vytýčených cieľov, vedel vhodne komunikovať s rovesníkmi i dospelými, veku primerane triedil informácie a správne ich použil a vyhodnotil.
Časový harmonogram projektu:
Október - oboznámenie sa s projektom a jeho cieľmi, návrhy a určenie názvu pre triedny stánok.
November – zhromažďovanie a výber tovaru a výrobkov, návšteva predajní a porovnávanie cien, plánovanie rozpočtu, príprava propagačného materiálu.
December – vytvorenie rozpočtu, príprava tovaru a výrobkov, nákup materiálu, organizácia predaja, propagačné aktivity, burza
Január – vyhodnotenie projektu
Čiastkové aktivity:
Čiastkové aktivity sa realizovali v rámci vzdelávania takmer vo všetkých vyučovacích predmetoch postupne podľa jednotlivých mesiacov takto:
- V októbri na vyučovacích hodinách výtvarnej výchovy žiaci v tímoch vytvorili názov a logo pre svoj stánok (predajný, ponukový) a navrhli propagačný plagát. V ostatných predmetoch vyučujúci vhodne zaradili témy na posúdenie významu trvalých životných hodnôt, zváženie vplyvu peňazí na ich zachovávanie a na základe toho vybratie a stanovenie životných priorít s aplikáciou na daný projekt.
- V novembri sa žiaci a vyučujúci sústredili na zhromažďovanie a výber tovaru a výrobkov, návštevu predajní a porovnávanie cien, aj na prípravu propagačného materiálu. Množstvo domácností aj jednotlivcov má pomerne zlý prístup k vedeniu rozpočtu. Veľkú pozornosť sme preto venovali aj princípu a tvorbe rozpočtu.
Na hodinách matematiky sa žiaci zaoberali mierami a váhami, ktorých používanie uplatnili v aktivitách, naučili sa prakticky používať ich jednotlivé značky; problematiku triedneho stánku si premietli do slovných úloh, tvorby rozpočtu, navrhli si skupiny, v ktorých budú plniť čiastkové úlohy .
Každá trieda si vytvorila vlastný rozpočet na prípravu zvoleného stánku – cukráreň, bufet, hračkárstvo, darčeky, kníhkupectvo, zmiešaný tovar a pod., ktoré potom spoločne s učiteľmi na vyučovaní pripravili. Predchádzalo tomu dôkladné poznanie tovaru a následná návšteva niekoľkých druhov obchodov, napr. s potravinami, hračkami, darčekmi a podobne, kde žiaci získali predstavu o cene jednotlivých druhov tovaru.
- V decembri na hodinách informatickej výchovy vytvorili žiaci informačné letáčiky a pozvánky pre rodičov, starých rodičov a pre ostatných žiakov školy.
Na hodinách slovenského jazyka a literatúry si žiaci vyskúšali praktický nácvik predaja a ponúkania tovaru, propagovanie burzy slovnou aj písomnou formou, zrealizovali rôzne modely presviedčania návštevníkov k nákupu.
Na hodinách výtvarnej výchovy a pracovného vyučovania žiaci prakticky vytvárali svoje návrhy a predstavy konkrétneho loga stánku a produktov aj v spolupráci rodičov, ktorí zrealizovali tvorivé dielne spolu s deťmi.
Vianočná burza sa zahájila pri príležitosti Vianočnej akadémie, na ktorej deti rodičom pripravili program a zároveň prebiehal predaj výrobkov v rámci projektu. Ďalší predaj prebehol v čase 15.12. do 19.12, kde žiaci 3.a 4.ročníka ponúkali tovar žiakom školy.
Vyhodnotenie projektu:
V januári prebehlo vyhodnotenie projektu. Po zrátaní tržieb z oboch predajov bola celková suma získaných financií 177,70 eura (135,70 tržba predaja počas Vianočnej akadémie + 42 eur pri dopredaji). Náklady vynaložené na nákup surovín a materiálov potrebných pri tvorivých dielňach
činili 96,33 eur, teda čistý zisk z predaja tvorí suma 81,37 eura. Výťažok z predaja sme sa rozhodli investovať ako základný vklad do ďalších podnikateľských zámerov v tomto školskom roku pri príležitosti Veľkej noci a Dňa matiek tvorbou zaujímavých výrobkov s cieľom potešiť rodičov a starých rodičov a tým prispieť ku skrášleniu príbytkov a krajšej sviatočnej atmosfére v rodinách.
Projekt je pre nás dlhodobým zámerom, v ktorom chceme pokračovať. Jeho pilotný ročník hodnotíme ako úspešný, pretože vynaložené náklady sa vrátili so značným ziskom . Žiaci sa uistili v tom, že zodpovedná a dôkladná práca sa vyplatí – všetok tovar sa predal, čo hodnotíme ako vysoký stupeň motivácie do ďalšieho pokračovania projektu. Vzdelávacie aktivity poskytli priestor pre vzájomnú pomoc a podporu pri finančnom a spotrebiteľskom rozhodovaní.
Finančné vzdelávanie žiakov umožnilo porozumenie základných finančných pojmov a zároveň rozvíjať schopnosti potrebné pre zlepšovanie finančnej gramotnosti. Dôkladnejšia informovanosť prispeje k zníženiu a rozpoznaniu možných rizík a nepodľahnutiu „lákavým“ ponukám.
V rámci projektu sa konalo množstvo individuálnych konzultácií medzi žiakmi, učiteľmi aj rodičmi. Toto zážitkové vzdelávanie prispelo k teoretickým aj praktickým skúsenostiam žiakov vo vybraných tematických oblastiach Národného štandardu finančnej gramotnosti. Na záver ďakujem všetkým rodičom za sponzorské dary a podporu školy, ktorú prejavili kúpou našich výrobkov a všetkým vyučujúcim našej školy, ktorí sa do projektu zapojili.
Mgr. Ľubica Uhlárová